Sunday 31 July 2011

Ciabatta

Så gik den ikke længere! Jeg er her igen, og nu med lidt mere sommerlige opskriftere - tror jeg nok!


Først vil jeg starte med det jeg ALTID glemmer - brødet! Jeg har idag valgt at jeg vil lave et Ciabatta brød - det tager så 12-24 timer! så det kommer nok imorgen :) - flot!


10g Gær 3dl Vand og så 500g hvedemel - i en skål, først lidt lunket Vand og så Gæren, derefter resten af Vandet og så Melet!




Nu har du så en BIGA en biga er en fordej - som så lige skal stå og hæve i minimum 12 timer og helst ikke mere end 24 timer. 
Og så kommer Ciabatta delen altså først imorgen :) ses


Ciabatta
10g Gær opløses igen i lidt lunkent Vand.
Tilsæt derefter 500g Mel, 3dl Vand og 500g Biga + Havsalt! Bland det hele godt og grundigt sammen, det er en meget våd dej, så det klistre rigtig godt, sådan skal det være.




Når dejen er æltet rigtig godt, tages den ud af skålen med en dejskraber eller fingrene. Skålen smøres så ind i Oliven olie, hvor dejen vendes rundt i skålen så hele overfladen af dejen er dækket af olien.
Nu skal dejen hæve i et par timer.


Når dejen er hævet, formes 4 Ciabattaer på en eller 2 bageplader, med lidt mel på. Prøv at undgå at slå luften ud af dejen! 
Brødene hæver igen en times tid og så bages de ved 200g i 20 minutter - Wupti! 




Så er der Ciabatta!


De brød der ses her, og er beskrevet ovenfor, er helt simple, kun krydret med salt, men de kan krydres med alle mulige krydre urter. Noget af melet kan også skiftes ud med grovere mel, for at få et sundere brød - hver opmærksom på hæve processen, den kan kræve mere gær, hvis du skifter mellet! 

No comments:

Post a Comment